Какво е Монтесори детска играчка?

През последните години в България стават все по-популярни Монтесори играчките. Можем да открием цели секции в магазините, озаглавени по този начин, безброй книги със съвети, игри и методи, по които да се водим в опитите ни да изплуваме в морето от Монтесори инструменти.

Но за да говорим за Монтесори играчки, първо трябва да си изясним какво всъщност означава методът Монтесори и от къде произлиза. По начало това е образователен подход, създаден и разработен от италианския лекар Мария Монтесори преди повече от век. Този метод се основава на идеята за използването на “цялото дете”, подпомагайки когнитивното, езиковото, физическото, социалното и емоционалното развитие. Подходът Монтесори е базиран на идеята, че децата имат вродено желание да се учат, което можем да забележим при техните опити да хващат неща в ръце, без да им е казано или когато започват да ги разглеждат и прехвърлят в ръце на малко по-късен етап. Ключово в метода е вярването, че детето се учи най-добре от околната среда, както и от възрастните, с които общува.

Но какво точно прави една играчка Монтесори?

  1. Направена е основно от естествени материали
    Дърво и метал са едни от най-често използваните материали и една от причините е, че са по-безопасни. Но не само! Чрез тях децата могат да изучават физика, тъй като естествените материали позволяват да се изследват различни тегла, текстури и взаимодействия. Така например те лесно могат да усетят, че дървото е по-леко от метала, но по-тежко от пластмасата.
  2. Насърчават (само)участието (обучението по метода STEM)
    Ако една играчка е Монтесори, то тя няма да има бутони, които се натискат, за да издава произволни звуци или мигащи светли. Супер! Но защо? Според Монтесори детето трябва да бъде насърчавано да изследва и манипулира ситуацията само̀ чрез проба-грешка и използвайки своя собствен капацитет и идеи. По този начин мъникът може да изучава разликите в размерите чрез своето собствено зрение и усещане.
  3. Игра с отворен край
    Играчките с отворен край позволяват на детето да развихри въображението си, да измисли безброй сценарии, да прилага различни тактики, за да стигне до някакво решение. И макар за децата до 2 годинки това да са процеси на много базово ниво, те помагат на детето да започне да мисли като самстоятелен човек, без да чака нещо да му бъде казано от някого. Тези игри могат да бъдат много забавни и в същото време да омръзват много по-бавно, съответно да бъдат по-интересни и използвани по-дълго време.
  4. Фокусирани в реалността
    Методът Монтесори използва реалистични изображения за игра – анатомично правилни форми и съотношения с други обекти в противовес на твърде опростените такивa. Реалистичните снимки позволяват на децата да видят детайли, форми и цветове по начин, който е максимално близък до реалния свят. Децата могат да се концентрират върху различията между видовете животни, техните характеристики и околната среда. Предоставя се реален визуален опит, който подпомага развитието на наблюдателни и когнитивни умения на децата.
  5. Фокусира се върху едно умение всеки път
    Колкото повече функции, копчета, различни части има една играчка, тоест колкото по-усложнена е тя, толкова повече разсейващи фактори има. Това е нещо, което не присъства в Монтесори играчките. Те се фокусират върху овладяването на едно умение чрез възможност за многократни повторения и минимална възможност за разсейване от основната дейност. По този начин детето ще може да се концентрира и да вложи цялата си енергия в конкретната дейност, съответно ще разбере концепцията по-бързо.

 

Пример за такава игра е представянето на реалистични животински фигурки по три различни начина:
Първа стъпка: представете фигурките сами, за да въведете нов речник: „това е крава“.
Втора стъпка: когато детето ви овладее речника, използвайте фигурките за игра на „Аз шпионирам“ и попитайте детето си „къде е кравата?“
Трета стъпка: използвайте фигурките като игра за съвпадение, като ги сдвоите с реалистични изображения.

Разбира се, преминаването към всяка следваща стъпка идва чак когато е усвоена предишната.

Как да играем с Монтесори играчките?

Играта с животните и концепцията за кравата и къде се намира тя ни загатва основните методики, по които да се водим в представянето на Монтесори играчките на децата. Първо започваме с подредбата на стаята, която не трябва да бъде претрупана от множество играчки, разпиляни навсякъде и до които детето да има лесен достъп. Напротив, ограниченият избор и предоставянето на само една или няколко играчки всеки път стимулират концентрацията, любопитството и самостоятелната игра. Веднъж подредили стаята, вече можем да започнем с представянето на играчките. Но как?

  1. Бавно, без много думи
    Мозъкът на детето не умее да се концентрира върху две неща едновременно. Затова е важно то да се фокусира върху ръцете ви, докато не го заливате с много думи. Достатъчно е да кажете само няколко думи и да го оставите да се вгледа в ръцете ви и механичните движения, които извършвате.
  2. Предложете на детето да опита и наблюдавайте
    Не бързайте да показвате, не се изнервяйте, ако не успее от първите няколко пъти. А aко видите, че има нужда от малко помощ, подходете с думи като: “може би ще помогне, ако опиташ…” и съвсем леко насочване към правилните стъпки.
  3. Прилагайте житейски уроци
    Чакането е трудно както за детето, така и за родителя. Затова е важно, когато сме предоставили реда на детето, да изчакаме търпеливо. След това да го стимулираме да изчака то реда си, докато ние отново си играем.
  4. Фокусирайте се върху възможностите, а не в перфектното изпълнение
    Всяка играчка има конкретна цел, но същинската идея на играчките е да стимулират ученето. Затова не се изненадвайте, ако детето ви си измисли тотално различна игра с конкретната играчка.

Чудите се кои да са първите Монтесори играчки, които да представите на детето си през първата му годинка? Ние ще ви помогнем!

 

  1. Всякакви малки играчки, направени от естествени материали, позволяващи на детето да ги хване удобно, да ги прехвърля от едната ръка в другата, да проследи някакво кратко движение, са чудесни като старт.
  2. Дървеният куб за сортиране на форми и цветове ще помогне развитието на координацията ръка-око, ще спомогне фината моторика и ще стимулира многократното повтаряне на действието “пускам форма в куба”, докато мъникът се запознава с цветовете и различните геометрични форми.
  3. Дървените проходилки за бутане в последните години съвсем изместиха онези пластмасовите от нашето детство, в които мъникът седи по средата и се избутва с крачета. Новите модели проходилки са проектирани така, че когато не се бутат, да бъдат използвани като активен център за развиване на фината моторика и за опознаване на нови концепции, като например движението на зъбното колело.