6 вида игра в ранното детско развитие

Да си родител е велико преживяване, но и носи със себе си голяма отговорност. Опитваме се да дадем максимума от себе си, като се надяваме да сме на прав път. Гледайки другите деца, несъзнателно се случва да сравняваме тяхното поведение с това на нашето малко съкровище. Тогава възникват много въпроси за това дали детето ни е обгрижено, забавлява ли се достатъчно, развива ли се добре.

В тази статия ще разгледаме кои игри са подходящи за различните етапи от развитието му, за да се чувства детето ни щастливо.

Защо е важно да разбираме етапите на детска игра?

Това да опознаем етапите на игра на децата ни носи на първо място спокойствие. Знаем през какво преминава нашето малко съкровище и сме търпеливи към неговите емоции. Важно е да осъзнаем, че всяко дете е различно и има свой собствен ритъм, който трябва да бъде следван. Да помогнем на малчуганите да се занимават с подходящи играчки, да им осигурим място за движение и разбира се, да участваме активно в процеса.

Видове игра според различните етапи на детско развитие

Ранното детско развитие обхваща периода от раждането до осемгодишна възраст и е от решаващо значение за всички възприятия, знания и чувства за напред. Развиват се много умения като физически, социални, емоционални и когнитивни способности. Нека разгледаме през какви видове игри преминава детето по време на всеки етап от развитието си.

Пасивна игра

През първите месеци след раждането, бебетата наблюдават случващото се около тях, трудно задържат внимание върху един обект и предпочитат да имат интеракция с близък човек. За тях избираме занимания като активна гимнастика, с която превръщат некоординирани си движения в последователни и логични.

Самостоятелна игра

До две годишна възраст най-малките предпочитат самостоятелни занимания. Това не е задължителна граница, често и по-големи деца искат да играят сами. По този начин те опознават околната среда чрез собствени методи, наблюдават другите и изграждат увереност в действията си. Насърчаваме тяхното творчество чрез материали за рисуване, ролеви игри, музикални инструменти и книжки.

Игра като зрител

Моментът, в който детето се подготвя за комуникация с останалите обикновено е след 2 годишна възраст. Тогава то си прави малко изследване като наблюдава как другите се забавляват, но не се включва. Дори и да изглежда, че се срамува или изпитва неудобство, най-добрият начин е да го оставим да наблюдава. Така то само преценя ситуациите и се учи на подражание.

Паралелна игра

В паралелната игра децата могат да се намират близо едно до друго, но социалният контакт между тях да е ограничен. Те споделят пространството и участват в група, но избират собствени играчки и дейности. Най-малките се запознават с идеята за взаимоотношенията, като същевременно им се осигурява комфорт и свобода да развиват собствени умения.

Асоциативна игра

Представлява по-напреднала форма на социални умения, в която малчуганите започват да си сътрудничат по-активно със своите връстници. Развиват усет за споделяне на играчки и идеи. Обикновено тук децата комуникират повече помежду си, разказват истории и се превъплъщават в различни герои.

Съвместна игра

Съвместната игра започва около 5 годишна възраст и създава силни връзки в междуличностните си отношения. Чрез нея те комуникират помежду си, обсъждат своите действия и разпределят роли. Учат се на търпение и доверие един към друг. Опитайте семейни игри, които включват редуване или работа в екип, за да дадете добри примери за подражание.

Ролята на родителите в детската игра

Главната роля на родителят в играта на детето е да бъде там и да го подкрепя. Даваме им възможност да опознават света и да се учат на житейски уроци по метода причина – следствие. Насърчаваме интереси и креативност чрез различни активности. Създаваме среда, която е безопасна и подходяща за игра, чрез необходими материали и наблюдение.

Забавлението е важен механизъм за обучение през детските години. С помощта на образователни игри, родителят има възможност да покаже на своята рожба различни умения като споделяне, емпатия, творческо мислене и решаване на проблеми. Не на последно място е и емоционалната връзка на родител-дете. Чрез играта, изразяваме своята любов, забавляваме се заедно и създаваме добри спомени.